BMW X3 teprve nedávno přišla faceliftem a v jeho nabídce se skrývá opravdu leccos. Od klasických běžných verzí, přes extrémní výkony alternativu X3M Competition až po elektrickou verzi iX3. Právě ta poslední je opravdu velkým překvapením a je elektromobilem, který lze používat každodenně bez výrazných omezení.
Je až překvapivé, že u iX3 lze najít několik paralel s nejprodávanějším elektromobilem na slovenském trhu, se Škodou Enyaq. Jasné, některé atributy jsou rozdílné, ale v zásadě jsou tato auta docela podobná. Porovnávat však budeme zadokolku BMW se čtyřkolkou Škoda, která má podobný výkon ve verzi 80X.
Dojezd a spotřeba
Kapacita baterie Enyaq je 82 kWh, přičemž využitelných je 77 kWh. BMW iX3 má baterii s kapacitou zase 73 kWh. To už není zásadní rozdíl a obě auta mají velmi podobný dojezd na nabití. Nabíjení Škody je možné výkonem až 130 kW a BMW podporuje nabíjení výkonem 150 kW. V překladu to znamená, že u adekvátní nabíjecí stanice bude model z Mnichova o něco dříve nabitý.
Zajímavé je však srovnání spotřeb. Enyaq 80X jezdí bez problému se spotřebou kolem 20 kWh na 100 km. BMW dokáže na stejné trase projet se spotřebou o jednu kWh navíc. Takže tuhle jsou si obě auta velmi podobná, akorát Škoda má výhodu ve zlomkově větším dojezdu díky větší baterii a nižší spotřebě. Při nabíjení má však výhodu iX3 a v cíli dlouhé trasy tak budou obě auta srovnatelně rychle.
Vnitřní prostor
Frunk nemá ani jeden z modelů, tady vás zklameme. Co je to? Tímto označením začali na amerických fórech mluvit přednímu kufru, který mají například modely Tesla. Má ho však i další z výrazných konkurentů, Hyundai Ioniq 5. Ani jedno z vozů Škoda a BMW takovou vymoženost nemá, takže musí kabely schovávat klasicky v normálním zavazadlovém prostoru. Nebo spíše ve speciálním prostoru pod podlahou, který mají obě auta shodně a vejde se do něj více nabíjecích kabelů.
Vnitřní rozměry jsou velmi podobné. Škoda Enyaq má o něco více místa pro pasažéry vzadu. Co se týče zavazadlového prostoru, tak základní objem u BMW je 510 litrů a po sklopení sedadel až 1 560 litrů. Základní objem v Enyaqu je 585 litrů a po sklopení sedadel vznikne až 1710litrový prostor. Zde tedy má navrch český výrobek s většími objemy, vždyť automobilka se takovými čísly zabývá již od první novodobé Octavie.
Cena jen s přivřenýma očima
Každému je asi jasné, že BMW bude dražší. Ale o kolik? Základní cena Škody Enyaq 80X je 53 980 €, přičemž po doplnění základní výbavy se snadno dostane nad 60 tisíc. A to se není třeba ani moc snažit. S výbavou Sportline je ovšem nejlépe vypadající a také se jí hodí a podsvícená maska chladiče s plochami připomínajícími broušený křišťál. Za to se vyplatí pustit pár eur, v noci tento prvek vytváří opravdu zajímavý efekt.
BMW iX3 má naproti tomu základní cenu 68 750 € a také se dá navýšit různými příplatkovými prvky. Ovšem už základní výbava obsahuje opravdu téměř všechno. Podsvícenou masku chladiče však nemá ani v příplatkové výbavě. Pokud bychom dali obě auta do srovnatelných hodnot, tak by bylo jasné, že rozdíl je maximálně 15 procent ceny a otázkou zůstává, za kolik se bude dát jeden i druhý automobil prodat po 3 letech, případně po jiné stejné délkové etapě života. Předpokládáme, že rozdíl v počáteční nákupní ceně bude platný i při opětovném prodeji.
Stejný segment trhu
Proč jsme postavili v tomto teoretickém souboji proti sobě tato dvě vozidla? Nebo míří na velmi podobné zákazníky. Jsou to zákazníci, kteří chtějí výkonný elektromobil a slušný dojezd ve větší karoserii. Toto splňují obě elektrická vozidla. Avšak určité odlišnosti mezi těmito mašinami nadále zůstávají ai když si na papíře konkurují, tak ten, kdo je pevně rozhodnutý pro koupi BMW nebude nikdy zvažovat Škodu a stejně to platí i naopak.
Velikostně jsou však tato auta velmi podobná, výkonově také, jedno je zadokolka, jedno je čtyřkolka a obě jsou stále výbornými elektromobily. Při jejich výběru však velkou roli hrají reference, oblíbenost značky a také to, zda chce být majitel viděn v elektromobilu. Pokud ne, tak u něj určitě může vyhrát BMW, neboť má možnost nenápadného uspořádání a vizáže jako klasické BMW X3.
Jen pro srovnání, BMW nabízí výkon 210 kW (286 k) a škoda si musí vystačit s výkonem 195 kW (265 k), i přes pohon všech 4 kol a dvěma elektromotory, na každém konci po jednom. Avšak Škoda má v záloze ještě jeden trumf, který se na trhu objeví již v průběhu letošního roku. Bude jím verze RS o výkonu 220 kW (299 k), která reflektuje nabídku Volkswagenu ID.4 GTX a vlastně i ID.5 GTX, pokud beru v úvahu také nabídku kupé verze. U BMW zatím nejsou žádné zprávy, že by v budoucnu přibyl pohon všech čtyř kol a verze iX4 je také docela nereálná. V případě potřeby pohonu 4×4 je v nabídce německé automobilky model iX a nově i malý crossover iX1.