Lexus RX páté generace předvádí nové hybridy

Automobilka Lexus zažívá aktuálně generační výměnu modelu RX. Čtvrtá generace se šestiválcem pomalu končí a nastupuje pátá generace s pohonem výhradně čtyřválcovými agregáty. Přináší nižší hmotnost, vyšší výkon, ale také více prostoru v interiéru.

Pátá generace Lexusu RX je postavena na globální platformě automobilky Toyota s označením GA-K. Tato platforma je mnohem lehčí než základy, které měl Lexus RX ve čtvrté generaci. Reálně je tento fakt přetaven do úspory téměř 90 kilogramů. Nová platforma je však jednou z mnoha změn.

Nový design je aktuálně poněkud jemnější a přední maska ​​ve tvaru vřetena je o něco kompaktnější. Nová světla evokují ta, která využívá menší model NX a poskytují adaptivní paprsky LEDkových zdrojů světla. I když nová generace působí moderně, stále má základní tvary připomínající předchozí generaci. Je to také díky levitující střeše. Střecha vytváří dojem, že má se zbytkem karoserie propojení pouze v přední části, zatímco zadní část jakoby spojená nebyla. Je to proto, že poslední sloupek karoserie má část lakovanou černou barvou jako vizuální pokračování prosklené plochy a propoj je takto zamaskován. Vzadu je recept znovu podobný jako pro čtvrtou generaci, ovšem nová přichází s výrazněji tvarovaným zadním nárazníkem a také výraznějšími světly s propojením. Tento designérský prvek přináší dojem větší šířky vozu.

Model dostal rozvor prodloužený o 6 centimetrů, přičemž celková délka zůstala zachována. Zkrácený, o stejnou hodnotu, je tak zadní převis a auto i díky tomuto přehození rozměrů působí kompaktněji. Za kompaktním vyzařováním auta jsou také disky o průměru až 21 palců, ale ty nejsou standardem pro všechny úrovně výbavy. Pro všechny úrovně výbavy však bude standardem masivní displej uprostřed přístrojové desky s novým informačně-zábavným systémem. Ovládá se už pouhým dotykem a zmizela i ovládací plocha ve formě dotykového panelu na středovém tunelu. Středový displej svojí vrchní částí navazuje na linii displeje před řidičem. Ano, i tady už je displej místo klasických ručičkových přístrojů.

Díky prodlouženému rozvoru benefitují z větší délky prostoru pro nohy zadní pasažéři. Mohlo by se však zdát, že kufr bude menší, neboť zadní převis je kratší. Naštěstí tomu tak není, kufr je využitelnější než v předchůdci díky nakládací hraně nižší o 30 mm a také díky jinak tvarovanému víku zavazadlového prostoru. Toto zabezpečilo prodloužení délky kufru v oblasti podlahy o 50 mm. Pokud by byl základní objem málo, tak je stále možné sklopit zadní sedadla dělená v poměru 40:20:40.

Zajímavá situace se udála iv nabídce pohonných jednotek. Šestiválec už v nabídce nebude a vrcholem pro RX bude verze RX500h, která bude využívat 2,4litrový čtyřválec s turbem, který bude spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou. Ano, čtete správně, vrcholná verze nebude mít CVT, má převodovku s pevně stanovenými převodovými stupni. Výkon této alternativy bude až 271 kW (370 k) a točivý moment 645 Nm. To znamená zrychlení na stovku za 5,9 sekundy a kombinovanou spotřebu do 8,5 litru benzinu na 100 km v měřicím cyklu WLTP. Rozdělení točivého momentu a výkonu mezi jednotlivé nápravy bude mít na starosti systém Direct4, který byl představen v elektrickém modelu RZ450e. Zadní nápravu pohání elektromotor o výkonu 80 kW (109 k).

Poněkud slabší alternativou, ale také novinkou v nabídce modelu, bude plug-in hybrid označen jako RX450h+. Ten využije 2,5litrový atmosférický benzínový motor se čtyřmi válci as plug-in hybridním doplňkem. Celkový výkon bude 225 kW (306 k) a točivý moment 570 Nm. Na stovku se tato verze dostane za 7 vteřin a baterie budou mít kapacitu 18,1 kWh. To zajistí dojezd až 65 kilometrů, znovu podle testovacího cyklu WLTP.

Podobnou pohonnou jednotku bude mít také výlučně hybridní verze RX350h, která přichází se čtvrtou generací hybridního pohonu Toyoty. Využije převodovku e-CVT a nabídne výkon až 180 kW (245 k). Na stovku se dostane za 8 sekund a kombinovaná spotřeba se má pohybovat v intervalu od 6,2 do 6,7 litru. Takto se staví jako konkurent naftových vozidel segmentu D od jiných výrobců. Zároveň dokáže základní verze nahradit předchozí šestiválec, který měl velmi podobné dynamické parametry při vyšší spotřebě.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram